Verkrijg een overzichtelijke weergave van uw operationele gegevens: aantal behandelde dossiers, meest winstgevende dossiers, meest tijdrovende taken, gefactureerde en niet-gefactureerde bedragen, ontvangen bedragen...
Hieronder sommen we enkele goede praktijken op om het functioneren van uw advocatenkantoor effectief te verbeteren:
Voordat u zich verdiept in de cijfers die voortkomen uit de behandeling van dossiers in een advocatenkantoor, is het essentieel ervoor te zorgen dat de management- en facturatiesoftware van het kantoor de relevante gegevens correct verzamelt. De eerste stap is een correcte tijdsregistratie. Ook al hangt de facturatie van het kantoor daar niet direct van af (forfaitaire facturatie, abonnementen of resultaatgebaseerde honoraria), het meten van de tijd die aan verschillende taken wordt besteed, de nodige inspanningen voor dossiers en andere niet-factureerbare activiteiten (opleiding, teambeheer, werving...), biedt een duidelijk beeld van het geleverde werk. Dit maakt het ook mogelijk om verborgen prestaties van teams te belichten, mogelijke tekorten aan middelen te detecteren, en de meest tijdrovende en meest winstgevende taken te identificeren.
Daarnaast is het van cruciaal belang om toegang te hebben tot de gefactureerde bedragen in detail, dossier per dossier, per onderwerp en zelfs per persoon. Evenals de ontvangen bedragen met hetzelfde detailniveau. Dit geldt ook voor kosten en uitgaven, die ook moeten worden meegenomen in de berekeningen van de rentabiliteit van een dossier.
Het verzamelen van gegevens is één ding, maar deze analyseren en er samenhangende conclusies uit trekken is iets anders. Weinig mensen kunnen dit door simpelweg kolommen met cijfers te observeren. Het is daarom essentieel om overzichtelijke en bruikbare weergaven van deze gegevens te verkrijgen om effectief tot analyse over te gaan. Voor meer efficiëntie moeten deze gegevens in real-time beschikbaar zijn en moeten ze rechtstreeks in grafieken kunnen worden omgezet binnen de management- en/of facturatiesoftware van het kantoor, zonder dat gegevens geëxporteerd en in Excel of andere Business Intelligence-tools moeten worden gebruikt.
De keuze van de te analyseren gegevens hangt vervolgens af van het kantoor en de geassocieerde advocaten:
Geobserveerd over variabele periodes (afgelopen maand, laatste 30 dagen, laatste 3 maanden, afgelopen jaar...), moeten al deze gegevens onderling kunnen worden vergeleken om trends te identificeren, verbeterpunten te vinden en groeikansen te ontdekken.