Manipuleert artificiële intelligentie syllogismen en redeneringen, levert het een visie en bouwt het een strategie? Nee. AI reconstrueert, argumenteert, contextualiseert en modelleert.
Zal artificiële intelligentie de ethiek van de advocaat en zijn beroepsgeheim overnemen? Zal kunstmatige intelligentie een eed afleggen om eerlijk en met integriteit te handelen? Misschien. Met onafhankelijkheid, menselijkheid en geweten? Zeker niet.
Kunstmatige intelligentie dient als een essentieel instrument voor moderne advocatenkantoren, waarbij het de prestaties van advocaten verhoogt door hun productiviteit te verbeteren en waarde toe te voegen aan de gegevens en immateriële activa van het kantoor. Deze technologische vooruitgang draagt ook bij aan de groei van het kantoor en draagt bij aan het aantrekkelijker maken van het beroep. Hier volgen enkele voorbeelden die dit onderstrepen.
We kunnen tijdbeheer automatiseren per type zaak, zodat we onze facturering en ons dienstenaanbod beter kunnen aanpassen en verder ontwikkelen. Het is ook mogelijk om de werklast en de capaciteit om een stroom van zaken te absorberen per soort te beoordelen.
Dit betekent dat het volume van binnenkomende dossiers zo nauwkeurig mogelijk kan worden afgehandeld door te factureren. Deze betere beheersing van de kosten zal leiden tot meer zichtbaarheid en duidelijkheid over de in rekening gebrachte honoraria, met een dimensie van voorspelbaarheid en budgetplanning waar zowel de advocaat als zijn cliënten van zullen profiteren. Het creëren van dossiers is tijdrovend.
Ontdek automatische tijdsregistratie
Door het analyseren en extraheren van benoemde entiteiten uit een document (dagvaarding, contract, enz.) kunnen we het aanmaken van dossiers automatiseren en het risico op fouten die inherent zijn aan handmatige gegevensinvoer verminderen. Generatieve AI zoals GPT Chat (die bestaande inhoud gebruiken om nieuwe inhoud te leren genereren) kunnen worden gebruikt om teksten, geluiden en afbeeldingen te genereren op basis van modellen die zijn opgeslagen in een database. In advocatenkantoren kan dit type kunstmatige intelligentie worden gebruikt om :
Uit een recent onderzoek van Septeo blijkt dat slechts 36% van advocaten AI in hun processen integreert, velen zijn nog sceptisch. Echter, AI is alomtegenwoordig, dus de vraag is niet langer OF je AI gaat gebruiken maar wanneer en op welke manier!